30 ژانویه 2024-به طور کلی سلامت متابولیک با سطوح بهینه گلوکز خون، تری گلیسیرید، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی بالا(HDL)، فشار خون و دور کمر بدون درمان دارویی، مرتبط است. سلامت متابولیک ضعیف، مسئول بار قابل توجهی از ناتوانی ها، بیماری ها و مرگ و میر در جمعیت است.

شواهد حاصل از یک بررسی جدید که توسط محققان موسسه مراقبت های بهداشتیHarvard Pilgrim  انجام و در ژورنال متابولیسم سلولی منتشر شده است، نشان می دهد ویژگی های باروری زنان ممکن است به عنوان عوامل خطری که به اختلال عملکرد متابولیک در مراحل بعدی زندگی کمک می کنند، نادیده گرفته شوند.این ویژگی های تولید مثلی شامل سن پایین در اولین قاعدگی، بی نظمی قاعدگی، ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک، تغییر وزن بارداری، اختلالات قند خون بارداری و دیس لیپیدمی و شدت و زمان علائم یائسگی است.

تغییرات در ویژگی های متابولیک ممکن است منجر به ایجاد دیابت نوع 2 یا بیماری های قلبی عروقی و بسیاری از بیماری های دیگر شود.

دکتر امی آر. نیکولز، نویسنده ارشد این مقاله، می گوید: «بررسی ما بینش هایی را درباره علل بالقوه زمینه ای و عوامل خطر برای عملکرد متابولیک ضعیف ارائه می دهد».

او افزود: شواهد کنونی که برخی صفات باروری زنان را به سلامت و بیماری متابولیک مزمن مرتبط می‌کند، نشان می‌دهد که غربالگری عوامل خطرزای باروری در طول زندگی ممکن است گام اول برای کمک به پیشگیری یا درمان بیماری‌های متابولیک مزمن باشد.این عوامل خطر باروری شامل: سن پایین در اولین قاعدگی، بی نظمی قاعدگی، ایجاد سندرم تخمدان پلی کیستیک(PCOS)، تغییر وزن زیاد در بارداری، سطح غیر طبیعی قند و چربی خون در دوران بارداری، و شدت و زمان علائم یائسگی هستند.

نویسندگان خاطرنشان کردند که این ویژگی‌ها ممکن است مکانیسم‌هایی مشترکی داشته باشند که منجر به سلامت متابولیک ضعیف‌تر می‌شود، از جمله تأثیرات ژنتیکی، نوسانات هورمونی یا چربی بدن.

اگرچه تصدیق این نقاط عطف تولید مثلی به عنوان عوامل خطر، گامی به سوی درک بهتر ایجاد اختلال متابولیک است، تیم این مطالعه می گوید که تحقیقاتی در آینده برای درک این روابط پیچیده مورد نیاز است.

دکتر امیلی اوکن، استاد دانشکده پزشکی هاروارد و رئیس بخش پزشکی جمعیت در موسسه مراقبت های بهداشتیHarvard Pilgrim ، می گوید: « گسستن رابطه ی بین عوامل خطر و اختلال عملکرد متابولیک ممکن است سخت باشد. شواهد بالینی جمع آوری شده در محیط مراقبت های بهداشتی در طول عمر باروری زنان ممکن است برای آموزش بیماران، اجرای استراتژی های پیشگیری و جلوگیری از شروع بیماری حیاتی باشند.

منبع:

https://medicaldialogues.in/obstetrics-gynaecology/news/associations-between-female-reproductive-milestones-and-later-life-diabetes-and-high-cholesterol-risk-123733